Begin van onze reis; laatste plekjes in Ecuador!

26 november 2014 - Máncora, Peru

Buenas tardes familia y amigos!

Ondertussen zijn we weer een weekje uit de in de bewoonde wereld op de derde bestemming van onze reis, in Peru!  Natuurlijk wil ik nog wat meer vertellen over ons jungle avontuur, dus daar begin ik mee.

Nog een paar opvallende dingen over het leven in de jungle is dat het niet gek is als meisjes een kind krijgen op hun 13e. De normale leeftijd om kinderen te krijgen is rond de 16 jaar. Vrouwen zijn niet preuts hier: sommigen lopen topless rond en het is normaal om overal borstvoeding te geven. Bij een meisje van 16 hing er standaard een kind aan haar borst tijdens onze de les. De vorige keer vertelde ik over een poepend meisje, nu hebben we ook gezien hoe het er met plassen aan toe gaat: Kleine kinderen lopen naar buiten en gaan letterlijk naast het wc gebouw staan knielen en plassen zonder hun broek uit te trekken. Vervolgens kruipen ze weer bij ons op schoot.. tjsa, je raakt eraan gewend!

Tijdens onze jungletour hebben we een slang en apen gespot en mieren gegeten die naar citroen smaakten! De onderzoeker die mee was deelde mee dat hij dit de leukste jungletocht was omdat ik redelijk onhandig was (en ongeveer elke 50m. uitgleed).

Naast de jungletocht hebben we nog iets veel spannenders gedaan, namelijk gezwommen in een rivier waar piranha´s, anaconda´s van 12m. en krokodillen zaten. Maar dit zou niet gevaarlijk zijn want ´daar´ zaten ze niet, lees: een paar honderd meter verder op in dezelfde rivier wel. Ook hebben we een boottocht door deze rivier gemaakt met alle kinderen samen!

Verder zijn de temperaturen gestegen tot 40 graden en heeft Juan Carlos (man van de uni) ons even foto´s laten zien van twee mensen die met speren waren vermoord vorig jaar door de andere stam waar wij op bezoek zijn geweest. Ik weet nog steeds wat ik hiervan moet denken, ik ben in ieder geval 2 uur misselijk geweest.

We hebben tijdens het lesgeven geobserveerd en een verslag geschreven met bijpassende adviezen vanuit psychologish oogpunt,omdat er bij deze stam vooral problemen bleken te zijn met de concentratie en motivatie. Tevens hebben we van het research centre de vraag gekregen of we onze masterthesis daar zouden willen doen omdat er op psychologisch gebied nog veel te onderzoeken valt bij deze mensen.

Vorige week donderdag hebben we ons vrijwilligerswerk afgesloten en is onze reis door (nog een klein stukje) Ecuador, Peru en Bolivia officieel begonnen. Onze eerste bestemming was Tena, een touristisch stadje in de jungle. Na een kleine wandeling zochten we een leuk barretje op en konden we na twee weken zonder alcohol genieten van ons eerste biertje van onze reis. We zijn direct aan de praat geraakt met een paar locals en na een half uur werden we uitgenodigd voor een BBQ bij iemand thuis. Daarna zijn we nog verplaatst naar een terras aan de rivier en hebben we hier cocktails gedronken en een Ecuadoriaans kaartspel geleerd!

De volgende dag ben ik met een van de jongens naar een supergave plek geweest, een park met een zwembad, uitzicht over de jungle en en rivier! ..en heel veel wilde apen die wel houden van het gezelschap van mensen! Een aap kwam constant op me af gerend en op mn schoot, schouders of hoofd zitten. Na een uur werd hij echter agressief en ben ik na een gevecht van ongeveer 3 kwartier het park uitgegaan, gelukkig was dit al aan het eind vd middag. Hij kwam alleen maar op mij af en begon te bijten en heel hard aan mijn haren te trekken. De enige mogelijkheid om hem van me af te krijgen was door in het zwembad te springen maar zodra ik er weer uit kwam was ik het doelobject van de aap. Weer een ervaring rijker!

De volgende bestemming was Guayaquil: De grootste stad van Ecuador. Een moderne stad die redelijk gevaarlijk zou zijn. Een paar uur eerder dan verwacht en gehoopt kwamen we om half 4 ´s nachts aan op het station. We waren niet van plan om voor deze nacht nog een hostel te boeken en we hadden ook nog niet naar hostels gekeken en met onze backpacks ´s nachts over straat struinen leek ons ook geen goed idee. Gelukkig hadden we internet op het station en hebben we daar iets gezocht. Om half 6 kregen we bericht van de eigenaar dat we al konden komen, perfect! Na een paar uurtjes slapen zijn de we stad in gegaan en hebben we leukste plekjes de stad (uit de lonelyplanet) bezocht, lekker gechilld op terrasjes aan de boulevard en een museum bezocht! Heerlijk om even op zo´n westerse plek te zijn! Wij waren zelf echter ook een sightseeing, waarschijnlijk komen daar niet zoveel toeristen. Mensen begonnen spontaan random Engelse woorden te roepen naar ons, of ze gilde ´Gringo´s (blanke westerse mensen) en het gebeurde zelfs dat ze naar ons gingen staan kijken terwijl we wat te drinken zaten. De avond hebben we goed doorgebracht; Een luxe (en goedkoop) etentje aan het water en drankjes in het uitgaansgebied op de trappen.

De volgende dag heeft de eigenaresse van het hostel ons meegenomen naar een super gave plek met watervallen. Een wandelroute in een soort van jungle met op elke paar honderd meter een waterval en een bron waar je kon zwemmen. Dit duurde de hele middag en het was echt heel gaaf!!

´s Avonds hebben we de bus gepakt naar Mancora, onze eerste bestemming in Peru! Hier zijn we nu al 3 dagen aan het chillen, maar hier vertel ik de volgende keer meer over! Een tipje van de sluier: Gisteravond zijn we met mensen van hier op motors naar een natuurlijke hot spring geweest, in the middle of nowhere, lijkend op een woestijn. SUPER!

Ik wilde eergister al een bericht op reislogger zetten met het blije bericht over onze spullen dat ik pas één slipper ben kwijtgeraakt. Dezelfde middag zijn allebei de pinpassen van Michelle en mij ingeslikt bij een verschillende bank! SHIT! Gelukkig hebben we allebei nog een creditcard..

Helaas even geen foto´s omdat dit erg lang duurt en ik spendeer mijn tijd liever op het strand dan in een internetcafe, maar dit ga ik later nog proberen!

CIAOOOOO, wij gaan nu de snorkelen met schildpadden en hopelijk dolfijnen!

xxxx

1. Marike:
    26 november 2014
    Leuk Anouk, Geniet nog even!
  2. Arla Megens:
    27 november 2014
    Je doet het hardstikke goed!
    Je moet bij het begin beginnen.
  3. Arla Megens:
    28 november 2014
    Het begin is goed!
    Daar stoppen wij niet mee.