Baños, Otavallo & Cotopaxi

30 oktober 2014

Hola Holanda!

Ongeveer anderhalve week en weer een hoop ervaringen verder!
Ik begin waar ik vorige keer geeindigd was: Baños. Wat een super stadje! Voor minder dan 3 dollar (3uur in de bus) kwamen Michelle en ik vrijdagavond rond 10 uur aan. Binnen een half uur worden we meerdere keren aangesproken en hebben we een hostel gefixt voor het weekend én een rafttour voor de volgende ochtend, een goed begin dus!

Natuurlijk ´s avonds de kroeg ingedoken en de nodige salsapasjes gemaakt. We kwamen zelfs onze salsaleraar van Quito tegen, met nog 5 andere dansleraren die graag hun talent in de kroeg showen en niet vies zijn van een dansbattle. Super leuk om te zien en ze brengen gelijk een sfeer met zich mee! Mies en ik voelde ons wel een beetje houterig met onze Hollandse dansmoves.
Qua mensen lijkt het net of Ecuador een stad is; ons kent ons! We zijn een paar mensen tegen gekomen die het weekend ervoor in Montanita waren (wat dus zo´n 8 uur uit elkaar ligt) en we zijn in Quito ook alweer meerdere mensen tegengekomen die we in Baños hebben leren kennen!

Zaterdagochtend; (niet helemaal) fris en fruitig & na een heerlijk ontbijtje klaar om te gaan raften. Niveau IV bleek ´pretty heavy´, een tocht van 2 uur in een constant wilde rivier! Gelukkig hebben Michelle en ik als captains van de boot alles goed weten aan te sturen (met een beetje hulp van onze instructeur die alles vanuit achter in de boot toeschreeuwde:p). De andere boot is echter wel omgeslagen in een waterval/kolk, en toen brak er even paniek uit!
Na het raften en een lekkere lunch waren we wel toe aan een beetje ontspanning en hebben we de middag doorgebracht in een spa en genoten van een full body massage en een stoombehandeling. Tijdens de stoombehandeling zaten we in kleine houten boxen met het hoofd erboven uit en de stoom werd in het hokje werd gespoten en om af te koelen werden er emmers ijskoud water over ons heengegooid!

Zondag zijn we de hele dag gaan mountainbiken. We hebben ons met een taxi boven aan de berg af laten zetten om vervolgens tientallen kilometers naar beneden te crossen, met in de tussentijd veel stops bij o.a. DE schommel en een canopybaan. Aan 6 lijnen van in totaal 2 kilometer gingen we door de bergen naar beneden!
Nadat mijn ketting er tijdens het moutainbiken en voor de 3e keer af schoot kwam ik erachter dat mijn achterwiel niet vast zat en er bijna afrolde, super gevaarlijk gezien we met een goeie snelheid de berg af reden. De reactie van de man van kantoor: Alles kan in Ecuador.. en dat blijkt!

De dinsdag erna had Jesse ons uitgenodigd om met zijn teampje mee te trainen! Super leuk! De training was echter wel iets anders dan wat wij gewend zijn bij onze voetbalclubjes. Er werd een zaal afgehuurd waar 7 tegen 7 een uur lang op kunstgras een partij kon worden gespeeld. Het waren allemaal Ecuadorianen, die ons met open armen ontvingen en heel vriendelijk waren!
Over de werkzaamheden verder heb ik niet zoveel te melden, behalve dat ons intensieve klasje goed loopt (en onze andere klas ook!) en dat het elke keer weer leuk is om op  de voetbalschool aan te komen omdat we zo enthousiast door de kinderen worden ontvangen.

Afgelopen weekend zijn we er weer op uit gegaan, dit keer naar de grootste indianenmarkt van Ecuador in Otavallo, ook zo´n 3 uur hier vandaan. Omdat de dierenmarkt ´s ochtends om 6 uur begint hebben we op vrijdagavond een hostel gepakt met nog 3 andere vrijwilligers.
Dieren die je hier vooral nog tegenkomt zijn paarden, koeien, honden, katten, kippen, cavia´s, konijnen & speenvarkens. Wat een bizarre bende, konijnen die in zakken over straat worden gesleept. Koeien die knock out worden geslagen en en een busje worden ingeduwd, katten die verkocht worden voor 2 dollar en honden voor 4. Niet helemaal mijn ding.. Gelukkig bestaat de markt niet alleen uit de dierenmarkt, maar is het een super grote markt waar VANALLES te krijgen valt; kleding, sieraden, heel veel eten en verse sapjes en nog veel meer! Hier hebben we dan ook 6 uur doorgebracht. ´s Middags hebben nog een meer in de buurt van Otavallo bezocht en zijn we daarna weer terug naar huis want de volgende ochtend moesten we wederom vroeg op.

Dit keer omdat we de Cotopaxi gingen beklimmen, de hoogste actieve vulkaan van Ecuador en de tweede hoogste van de wereld! Wij hebben geklommen tot de gletsjergrens op 5km hoogte. Het is echter niet dat je de hele berg zelf klimt. Een groot deel word je met een jeep door de bergen gereden en vervolgens ga je met je gids een stuk (ongeveer 2 uur) klimmen waar je niet meer verder kan met de auto. Helaas was het een beetje mistig waardoor we niet veel konden zien van het uitzicht, maar het was alsnog een super gave ervaring. Vanaf waar de auto geparkeerd stond zijn we (ja weer!) met mountainbikes de berg afgereden, het blijft leuk!

Sinds ik hier ben zijn ongeveer alle vrijwilligers al een keer ziek geweest. Ook ik ben voor de eerste, en hopelijk laatste keer hier, flink ziek geweest. Gelukkig zorgde mijn gastmoeder goed voor me, met zelfgemaakte kruidendrankjes!

In album 3 zal ik foto´s doen die bij dit verhaal horen, en als je graag op de hoogte wilt blijven wanneer ik een update doe kun je onder het reactievakje het vinkje aanklikken.

Adíos, muchos besos!

1. Mieke heuts:
    31 oktober 2014
    Anouk, leuk om te lezen , ik sta er versteld van wat jullie op een korte tijd allemaal meegemaakt hebben. Ik kijk nu al naar het volgende verhaal uit !
    liefs mama
  2. Conny Ottenhof:
    10 november 2014
    Jullie hebben het hartstikke druk daar maar vooral met een hoop onvergetelijke avonturen beleven lees ik wel. Maak er nog een paar mooie weken van daar en geniet vooral lekker verder.

Liefs tante Conny