La vida en Quito

6 oktober 2014

Hola mis amigas!

Ik zit nu een klein weekje in Quito dus vond ik het tijd voor een berichtje met de eerste indrukken en wat feitjes over het leven hier!

Om te beginnen een paar leuke weetjes; (voor de mensen die het niet wisten) Quito is de hoodfstad van Ecuador en is de hoogst gelegen (2800m) miljoenenstad van de wereld en het ligt bij de evenaar. Je voelt ook dat de zon heel sterk is, zonder zonnebrandcrème de straat op is dan ook niet aan te raden! Ik loop hier standaard rond met rode traanogen en ik denk dat dit komt door het felle licht in combinatie met de vervuilde lucht. Als de zon niet schijnt is het gelijk een stuk kouder (ong. 15 graden). Meestal is het ´s ochtends zonnig en wordt het later in de middag wat bewolkt. De zon gaat al onder rond 19u. en het koelt dan `s avonds ook erg af!

Quito ligt in een vallei en is ongeveer 70km lang en maar 5km breed en het heeft ca. 2,5 miljoen inwoners. Voor 25 cent kun je helemaal van noord naar zuid reizen (urenlang dus!). Helaas is dit niet erg comfortabel. Vanavond hebben we een voetbaltraining in het noorden, op en neer zo´n 2 uur! Dit zou je in Nl nooit doen!

De straten zijn druk, vol met druk verkeer, mensen die op straat eten verkopen en spelende kinderen. Nog voller dan de straten zijn de bussen. Je staat standaard klem tussen de mensen, dit houdt blinden en lichamelijk gehandicapten echter niet tegen om zicht tussen iedereen door te wringen en om geld te bedelen. Ook worden de bussen gebruikt voor marktkooplui om producten (meestal fruit) te verkopen. Sommige bussen rijden met de deur open en hier moet je letterlijk in en uitspringen want stoppen doet ´ie niet/amper. Om te voorkomen dat je wordt beroofd is ons een speciale bushouding aangeleerd. Verder kennen ze hier ook geen verkeersregels, iedereen rijdt als gekken en laat met getoeter horen dat hij voorrang gaat nemen. Een hele belevenis dus zo´n ritje! ´s Avonds wordt dan ook aangeraden om een taxi te pakken, een ritje van een half uur is ongeveer 3 dollar, lekker cheap dus! Ook kun je hier voor 8 dollar je tank volgooien!

Mies en ik wonen samen in een gastgezin met een hele lieve moeder (Elisabeth) die elke ochtend een uitgebreid ontbijtje met een versgeperst sapje voor ons klaarzet. In Ecuador zijn veel meer verschillende soorten fruit! Ook  kan Elisabeth super lekker koken en hebben we al een paar Ecuadoriaanse specialiteiten geproefd, tot nu toe allemaal erg lekker!

Sebastian, de zoon van Elisabeth, woont er ook. Hij heeft zijn kamer met een eigen badkamer in een soort van schuur achter ons huisje. Hij is heel gezellig (zondagavond hebben we veel gelachen toen we oer-Hollands kwartet aan het spelen waren) en hij kan ook een woordje Engels, fijn!

Ook wonen we nog samen met 3 lievehonden, die standaard rond 6 uur wanneer de eerste auto voorbij komt beginnen te brullen. Op dat tijdstip vind ik ze wat minder lief.

Elisabeth kan bijna geen woord Engels dus een gesprek voeren is moeilijk, maar het houdt ons zeker niet tegen. Een urenlang klungelig gesprek in het Spaans levert veel gelach op!

Het huisje is erg knus en een beetje ´back to basic´. Mies en ik slapen samen op 8m2. Ons kamertje bestaat uit een stapelbed en een kast, en nu al veel zooi. Als we naar de wc/badkamer willen moeten we langs buiten en warm water is niet vanzelfsprekend. De douche is warm als hij heel zacht staat en als je de douche harder zet gaat het licht in de woonkamer knipperen en wordt het donkerder in de badkamer. De douche is tevens de enige warm water bron.

De locatie van ons huisje is in het zuiden van de stad in de wijk la Villaflora. Het klinkt erg mooi, maar het is hier redelijk crimineel t.o.v. het noorden. In het zuiden zijn veel grijze huizen en deze worden vaak niet afgemaakt, in het noorden zijn de gebouwen meer kleurrijk. Behalve dat er een verschil is in rijkdom, komt dit ook door een bepaalde mindset van de inwoners. Het kantoor van Localdreamers zit hier 5 min vandaan en er zit tevens een hele grote supermarkt waar ze vanalles hebben. Ik heb me laten vertellen dat er hier geen importproducten verkocht mogen worden. Deze maatregel is ingevoerd omdat Ecuador erg afhankelijk was en om het land meer zelfstandig te maken.

Als je naar de supermarkt gaat moet je je tas afgeven bij een balie. Op bepaalde tijdstippen staat er soms een rij van maar liefst 5m voor de kassa, en dat terwijl er 15 kassa´s zijn! Gelukkig maakt het niet zoveel uit aangezien ze hier geen haast kennen. Optijd komen is dan ook eerder een uitzondering dan de regel, perfect voor mij dus!

Ik heb nu vooral verteld over het leven hier en niet over wat we hier al gedaan hebben, dit zal ik in een volgende berichtje doen! Foto´s volgen!

1. Reislogger:
    6 oktober 2014
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Conny Ottenhof:
    8 oktober 2014
    He dames leuk hoor al doe foto's en het eerste reisverhaal en ik hoop dat jullie het goed naar je zin hebben daar. Doe voorzichtig en let goed op want het blijven landen waar je echt goed op moet letten. Heel veel plezier en maak er iets van.
    Liefs tante Conny
  3. Linde:
    9 oktober 2014
    Ahhh veel plezier, fijn dat het gastgezin ook zo leuk is! Pas goed op! X
  4. Mieke:
    9 oktober 2014
    mooi verhaal Anouk! Ik ben blij dat we het zo bij kunnen houden. Je hebt al veel gedaan de eerste week. ook leuke foto's. wel voorzichtig hè !!
  5. Margo de Wolf:
    12 oktober 2014
    hoi Anouk, eerst gefelicteerd met je verjaardag. Een heel leuk verslag zo leren we nog wal hoe het leven daar is gewedig mooie fotos dat was wel klimmen zeker.Geniet van alles wat je daar meemaakt en wees voorzichtig.Lieve groetjes ook van Leo