Eerste weken in Ecuador & mijn verjaardag in Montanita!

17 oktober 2014

Lieve vrienden en familie!

De vorige keer heb ik vooral verteld over het leven hier maar nog niet echt over wat we gedaan hebben. We zitten hier nu 2,5 week en hebben al een hoop ondernomen, op de foto´s was dit al een beetje te zien!

Mijn verjaardag in Montanita

Allereerst wil ik beginnen met afgelopen weekend; wat een TOP verjaardag! Met 6 vrijwilligers gingen we donderdagavond met de bus op weg naar Montanita. De place to be om te feesten en surfen, het Ibiza van Ecuador! Na 10 uur durende busrit kwamen we vrijdagochtend vroeg aan, konden we gelijk ons hostel binnen en na een heerlijk ontbijt op het terras konden we dan eindelijk lekker aan het strand liggen, voetballen, beachvolleyballen etc. met een temperatuur van minimaal 25 graden. Ongeveer elk uur insmeren met factor 50 en toch is het bijna iedereen gelukt om te verbranden.. Nicholas en Arie waren een paar weken eerder al in Montanita geweest en hadden een paar locale vrienden aan overgehouden. Eind vd middag namen zij ons mee met de auto en reden we 20 min om de beste cheesecake te eten, en dat was het zeker waard! Na een bodempje gelegd te hebben hebben we het begin van de avond doorgebracht in de cocktailstraat. Een straat tientallen cocktailstandjes buiten, muziek en dansende mensen. Vervolgens zijn we naar een open lucht club gegaan waar je met je voetjes in het zand staat en met live muziek. En om 12 uur was het dan zover.. zonder iets in de gaten te hebben volgde ik de rest naar buiten ´om naar en andere club te gaan´. In de cocktailstraat stond een hele groep locals klaar met een taart die de vrijwilligers smiddags bij de cheesecake tent hadden geregeld en werd het verjaardagsliedingezet. Vervolgens mocht ik, volgens de Ecuadoriaanse traditie, de eerste hap nemen met mijn handen op mijn rug en werd ik door ongeveer 6 mensen vol in de taart geduwd! Met nog taartresten in mn haar hebben we vervolgens tot in de vroege uurtjes gefeest en genoten van vele verjaardagscocktails!

Zaterdag de roes uitgeslapen, op terrasjes gezeten, kraampjes bekeken, heerlijk uit eten geweest en vervolgens weer een super avond gaan stappen!! Na zondag nog een middagje op het strand gelegen te hebben was het helaas weer tijd om weer een nachtje in de bus door te brengen en terug te gaan naar het minimaal 10 graden koudere Quito.

De avonturen in Quito!

De reis hiernaartoe was de meest luxe vlucht die ik ooit heb gehad! Elk uur werden we voorzien van drankjes (incl. wijn), we hebben 2 warme maaltijden op en hadden we allemaal ons eigen schermpje met een heel rits aan films en series. In het vliegtuig hebben we een Ecuadoriaanse vrouw leren kennen die ons een weekend heeft uitgenodigd in haar huisje in Manta, een plaatsje aan de kust in Ecuador!

Op het vliegeld werden wij opgehaald door een vrijwilliger van Localdreamers (Andrea) en ons eerste nachtje hebben we doorgebracht in een hostel in het centrum ´La Mariscal´. Dit is een gezellig uitgaanscentrum, met tallen aan barretjes en restaurantjes!

Op onze eerste echte dag kwam Jesse, een van de oprichters van Localdreamers, ons ophalen en hebben we gelijk met alle vrijwilligers gaan lunchen en ´s middags zijn we naar een wedstrijd gaan kijken van de profesionele voetbalschool van Quito tegen ´ons´ voetbalschooltje, erg leuk! Met een score van 1-0 tegen deden ze het helemaal niet slecht! Ook hebben we dezelfde avond nog van het uitgaansleven geproefd en zijn we met een aantal naar een discotheek geweest. Superdruk en het publiek is erg uit op ´scoren´, vooral Ecuadoriaanse meisjes proberen Westerse jongens aan de haak te slaan die drankjes voor ze kopen! Maar natuurlijk was het super gezellig en IEDEREEN staat te dansen. Tegen mijn verwachtingen in kunnen de jongeren gelukkig een woordje Engels!

Eén van de sightseeings in Quito is het ´Centro Historico´. Aldert, de andere oprichter van Localdreamers, heeft ons een middagje op sleeptouw genomen en ons verschillende pleintjes, uitzichtpunten en gebouwen laten zien, tevens ´de mooiste kerk van Zuid Amerika´, waar alles aan de binnenkant van goud was, zeker indrukwekkend!

Op zondag zijn Michelle en ik met een gids richting Laguna Quilotoa geweest, een kratermeer op bijna 4km hoogte! Het is ong. 4 uur rijden daarheen en tussendoor hebben we stops gemaakt bij verschillende uitzichtpunten, hebben we een marktje voor eten (vooral groenten en fruit) & een inheems gezinnetje (wonende in een hutje in de bergen zonder stroom en honderden cavia´s die zij zullen opeten) bezocht. Op een van de tussenstops hebben we coca-thee gedronken, dat kwaaltjes zou tegengaan die je bij hoge hoogtes kunt krijgen. Bij het kratermeer aangekomen was het doel om naar beneden naar het meer te lopen en vervolgens weer omhoog te klimmen over steil en kronkelig zandpad, dit duurt ongeveer 2 uur. Het blijkt dat de helft niet zelfstandig omhoog komt en daarvoor worden paarden en ezels ingezet. Natuurlijk hebben wij het gehaald;) maar we ontkennen niet dat we het erg zwaar was ivm met de hoogte/zuurstof en dat het niet onze conditie maar doorzettingsvermogen was die ons tot de top heeft gebracht (en dat we het zielig vonden voor de paarden en ezels).

Naast alle uitstapjes kwamen we hier natuurlijk om vrijwilligerswerk te doen, maar voordat we Engelse les en voetbaltraining kunnen geven moeten we natuurlijk ook een woordje Spaans kunnen! We hebben nu ondertussen al ongeveer 30 uur Spaanse les gehad! Ik heb het idee dat ik al best veel weet, maar het toepassen blijkt toch moeilijk en als Ecuadorianen dan tegen me beginnen te praten kan ik het zelden verstaan.

Na 2 lessen meekijken en helpen hebben Michelle en ik onze eerste Engelse les gegeven en zijn we deze week ook een voetbaltraining mee gaan geven.

Naast dat we hier helpen met de al bestaande lessen, hebben Michelle en ik samen met een ander meisje een nieuwe intensieve cursus Engels van 4 weken (ca. 5u per week) opgezet voor jongeren van 12-16jr die op de wachtlijst stonden. Hier gaan we volgende week mee van start!

Het is leuk om te zien hoe goed Localdreamers loopt en hoe het groeit, vorige week is de Talentschool begonnen waar kinderen vanalles leren van koken tot computerles en gister is bekend geworden dat er een groot bedrag wordt gesponsord voor het opzetten van een zwemschool hier!

Naast de uitstapjes en het werk hebben we ook al eerste salsales al achter de rug (en een tweede staat gepland); hebben we deze week met alle vrijwilligers op het dakterras een grote BBQ gehouden (onder het genot van nederlandse hitjes zoals ´Susanne´) met uitzicht over de hele breedte van Quito. En zijn we gister met vijven naar een creperie geweest in een grote shoppingmal in het noorden en vervolgens naar een luxe bioscoop geweest. Dit was de eerste keer dat ik in het noorden kwam en op dat moment besefte ik ook dat ik een erg vertekend beeld had van Quito. Het noorden is heel westers, de straten en gebouwen zijn modern en de mensen zien er rijker uit. Een heel verschil met de kapotte straten in het zuiden waar het grootste deel van het leven op straat plaatsvindt!

Vanavond vertrekken we voor een weekendje naar Baños, een toeristische badplaats ongeveer 3u hiervandaan. Een mooi weekend weer voor de boeg dus!

1. Marike:
    20 oktober 2014
    Leuk Anouk! En nog gefeliciteerd! Cumpleanos Feliz!
  2. Susan:
    20 oktober 2014
    Hee Noukie,

Wat een leuk verhaal weer:)
    Ik krijg ook het idee van een grote vakantie als ik dit zo lees, maar zie nu dat je ook aan de bak moet;)
    Leuk al die uitjes, zoveel mogelijk doen als je daar zit!:)
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal:)

xxx Suus
  3. Conny Ottenhof:
    25 oktober 2014
    Hey Anouk weer eens even gekeken of je nog wat nieuws te vertellen had en idd weer een prachtig verslag. een hoop nieuwe ervaringen en ook nog feesten en genieten daar. Zo te lezen hebben jullie t wel naar je zin. Geniet er van en zet nog maar mooie avonturen op het blog. Liefs tante Connyxx